DLA KOGO KSZTAŁCENIE SPECJALNE?
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1743);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017r., poz. 1578).
I. Warunki organizowania kształcenia specjalnego
- Kształcenie specjalne organizowane jest dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydane są przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
- Zespoły wydają orzeczenia na pisemny wniosek rodziców dziecka/ucznia lub na pisemny wniosek pełnoletniego ucznia.
Placówka edukacyjna nie może wystąpić z wnioskiem o wydanie orzeczenia.
II. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są ze względu na:
- niepełnosprawność ruchową, w tym afazję
- niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim
- niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
- słabosłyszenie, niesłyszenie
- słabowidzenie, niewidzenie
- autyzm, w tym Zespół Aspergera
- niepełnosprawności sprzężone (czyli wtedy, gdy u dziecka występuje więcej niż jedna z powyższych niepełnosprawności)
- Zagrożenie niedostosowaniem społecznym
- Niedostosowanie społeczne.
Dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wymaga stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Realizuje podstawę programową na podstawie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
III. Zajęcia indywidualne
1.Dzieci posiadające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego mogą mieć wybrane zajęcia edukacyjne realizowane indywidualnie lub w grupie liczącej do 5 uczniów. Na pozostałe lekcje dziecko powinno uczęszczać razem ze swoją klasą.
2.Przydzielenie indywidualnych zajęć wynika z aktualnych indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
3.Decyzja o potrzebie zorganizowania indywidualnych zajęć może wynikać z:
1) zaleceń wskazanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
2) lub z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, której dokonuje zespół nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem i która jest podstawą do tworzenia i ewaluacji IPET.
Podstawa prawna: § 6 ust.1 pkt 8 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społeczne i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Ważne
Aby objąć ucznia niepełnosprawnego na terenie szkoły zajęciami w formie indywidualnej lub mniejszej grupie nie jest potrzebne nowe orzeczenie.
Natomiast jest potrzebna wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania, która musi poprzedzać modyfikacje IPET-u.
IV. Formy kształcenia specjalnego
1. Kształcenie specjalne może być organizowane w:
1) przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, integracyjnym albo specjalnym,
2) szkole ogólnodostępnej, w tym z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi,
3) szkole integracyjnej,
4) szkole specjalnej,
5) ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym,
6) młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
7) młodzieżowym ośrodku socjoterapii,
8) w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
2. Poradnia w orzeczeniu określa wszystkie możliwe formy kształcenia wskazując najkorzystniejszą dla dziecka.
3. Ostateczna decyzja o wyborze formy kształcenia należy wyłącznie do rodziców.
V. Dostosowanie formy i warunków egzaminów zewnętrznych
1. Dostosowanie formy egzaminów zewnętrznych polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających.
2. Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminów polega między innymi na zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb, wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, wydłużeniu czasu, zapewnieniu obecności i pomocy nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu lub pisaniu.
3. Szczegółowe sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminów określa Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej na dany rok szkolny.
VI. Odroczenie obowiązku szkolnego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
1.Dzieci przedszkolne posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą być objęte wychowaniem przedszkolnym w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 9 lat.
2.Obowiązek szkolny tych dzieci odracza się:
- dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, odracza rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym,
- wniosek składa się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat,
- wniosek można złożyć ponownie w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat,
- wniosek składa się nie później niż do 31 sierpnia,
- odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego,
- do wniosku dołącza się orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinię, z której wynika potrzeba odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
VII. Przedłużenie okresu nauki
1.Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma możliwość przedłużenia okresu nauki w szkołach:
1) w szkole podstawowej: o jeden rok na pierwszym etapie edukacyjnym i o dwa lata na drugim etapie edukacyjnym;
2) w szkole ponadpodstawowej o jeden rok.
2.Kształcenie uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy:
1) 20. rok życia – w przypadku szkoły podstawowej;
2) 24. rok życia – w przypadku szkoły ponadpodstawowej.