DLA KOGO KSZTAŁCENIE SPECJALNE?

Podstawa prawna:

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1743);

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym  (Dz. U. z 2017r., poz. 1578).

 

I. Warunki organizowania kształcenia specjalnego

  1. Kształcenie specjalne organizowane jest dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
  2. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydane są przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
  3. Zespoły wydają orzeczenia na pisemny wniosek rodziców dziecka/ucznia lub na pisemny wniosek pełnoletniego ucznia.

Placówka edukacyjna nie może wystąpić z wnioskiem o wydanie orzeczenia.

 

II. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są ze względu na:

 

  1. niepełnosprawność ruchową, w tym afazję
  2. niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim
  3. niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
  4. słabosłyszenie, niesłyszenie
  5. słabowidzenie, niewidzenie
  6. autyzm, w tym Zespół Aspergera
  7. niepełnosprawności sprzężone (czyli wtedy, gdy u dziecka występuje więcej niż jedna z powyższych niepełnosprawności)
  8. Zagrożenie niedostosowaniem społecznym
  9. Niedostosowanie społeczne.

 

Dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wymaga stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Realizuje podstawę programową  na podstawie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

 

III. Zajęcia indywidualne

1.Dzieci posiadające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego mogą mieć wybrane zajęcia edukacyjne realizowane indywidualnie lub w grupie liczącej do 5 uczniów. Na pozostałe lekcje dziecko powinno uczęszczać razem ze swoją klasą.

2.Przydzielenie indywidualnych zajęć wynika z aktualnych indywidualnych  potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.

3.Decyzja o potrzebie zorganizowania indywidualnych zajęć  może wynikać z:

1) zaleceń wskazanych  w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego

2)  lub  z wielospecjalistycznej oceny poziomu  funkcjonowania ucznia, której dokonuje zespół  nauczycieli i specjalistów  prowadzących zajęcia z uczniem i która jest podstawą do tworzenia i ewaluacji IPET.

Podstawa prawna: § 6 ust.1 pkt 8  Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społeczne i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Ważne

Aby objąć ucznia niepełnosprawnego na terenie szkoły zajęciami w formie indywidualnej lub mniejszej grupie nie jest potrzebne nowe orzeczenie.

Natomiast jest potrzebna wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania, która musi poprzedzać modyfikacje IPET-u.

 

IV. Formy kształcenia specjalnego

1. Kształcenie specjalne może być organizowane w:

1) przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, integracyjnym albo specjalnym,

2) szkole ogólnodostępnej, w tym z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi,

3) szkole integracyjnej,

4) szkole specjalnej,

5) ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym,

6)  młodzieżowym ośrodku wychowawczym,

7) młodzieżowym ośrodku socjoterapii,

8) w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.

2. Poradnia w orzeczeniu określa wszystkie możliwe formy kształcenia wskazując najkorzystniejszą dla dziecka.

3. Ostateczna decyzja o wyborze formy kształcenia należy wyłącznie do rodziców.

 

V. Dostosowanie formy i warunków egzaminów zewnętrznych

1. Dostosowanie formy egzaminów zewnętrznych  polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających.

2. Dostosowanie warunków przeprowadzania  egzaminów polega między innymi na zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb,  wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, wydłużeniu czasu, zapewnieniu obecności i pomocy nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu lub pisaniu.

3. Szczegółowe  sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminów określa Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej na dany rok szkolny.

 

VI. Odroczenie obowiązku szkolnego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego

1.Dzieci przedszkolne posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą być objęte  wychowaniem przedszkolnym w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym  kończą 9 lat.

2.Obowiązek szkolny tych dzieci odracza się:

  • dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, odracza rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym,
  • wniosek składa się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat,
  • wniosek można złożyć ponownie w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat,
  • wniosek składa się nie później niż do 31 sierpnia,
  • odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego,
  • do wniosku dołącza się orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinię, z której wynika potrzeba odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

 

VII. Przedłużenie okresu nauki

1.Uczeń  posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma możliwość przedłużenia okresu nauki w szkołach:

1) w szkole podstawowej: o jeden rok na pierwszym etapie edukacyjnym i o dwa lata na drugim etapie edukacyjnym;
2) w szkole ponadpodstawowej o jeden rok.

2.Kształcenie uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy:

1) 20. rok życia – w przypadku szkoły podstawowej;

2) 24. rok życia – w przypadku szkoły ponadpodstawowej.